Hvaler rundt med kajakk
Kajakk Telttur Uten barn

Hvaler | Helgetur med kajakk

Hvem er med på Hvaler rundt med kajakk? Ettersom jeg fikk skaffet meg en splitter ny Riot Brittany på salg ble alle tilgjengelige venner forespurt om kajakktur. Denne helgen ble det Nina og Siri på tur. Som alltid like dårlig planlagt. Kanskje jeg bare er elendig på å Google god info om steder? Planen var å legge ut fra Storesand teltplass. Men vi var ganske sene ut av byen, så måtte overnatte på fredagen. Tett i tett på en teltplass under trærne fristet ikke veldig, så etter et ørlite råd satt vi oss tilbake i bilen.

Hvaler rundt – På plass på campingen

Hvaler rundt med kajakk startet på campingplassenHvaler rundt med kajakk startet på campingplassen

Vi tok sjansen på at Listranda camping hadde teltplass for natta, da det så dårlig ut med villcaming for ukjente turister som oss. I det vi kjørte inn på den særdeles veletablerte campingplassen skjønte vi fort at dette ikke var stedet for dagsgjester. Men vi spurte for sikkerhets skyld. Og for en flaks – plassleder Ellen forbarmet oss over oss og lot oss slå opp teltet på en liten flekk bak vogna hennes.

Hvaler rundt med kajakk viste noen skjulte perler
Finn der jeg peker, så garanterer jeg deg en topp teltplass.

Etter å ha sovet godt i teltet, ved siden av bilen, med kajakkene på taket fant vi dag 2 frem til Sand marina, der vi fant en båtrampe som gjorde det enkelt å få kajakkene uti vannet. Endelig! Sjøen var ganske urolig, men vi kom oss etterhvert ut på tokt. På måfå padlet vi rundt mens vi koste oss maks. Og etter noen fine runder fant vi en bitteliten strand som vel antas å være det fineste lille stedet på hele Hvaler.

Livet er ment for gode venner og gode turer

Papperøya rundt

Dag 3 var den store padledagen. Vi padlet rundt Papperøy (ja, du kan padle rundt hele, selv om du må ut å trekke kajakken et par steder). Der ligger mange skjulte perler som kun er tilgjengelig med kajakk, eller om du er fryktelig glad i å svømme. Ruta vi tok den dagen var Kjempeholmsundet – Skomakerskjæra – under riksvei 108 ved Hærføl marina – Kristinaholmen – Båthølet – Seiløysundet – Papperbukta – inn ved Havneholmet mot Grunnet, gjennom Vellebukta – Hvalund – Jordbærholmen – under riksvei 108 igjen – Vesle Granholmen – Sand Marina. Turen var ca. 18 km og en veldig fin dagstur. Det er så deilig når man tester nye steder at det ender i så mange fine inntrykk. Man må bare være fleksibel og villig til å vike fra planene. De turene er de beste! Hvaler rundt med kajakk anbefales absolutt!

Turtips for Hvaler rundt med kajakk

• Hvaler rundt med kajakk er full av små øyer, det gjelder å holde et godt øye med kartet
  • Det er mange lune havner, men du må gjerne krysse traffikerte leder for å komme dit
  • Et skikkelig sjøkart viser best hvor du kan komme gjennom små viker

Sjekk ut forslag til pakkeliste for kajakktur her