Kajakk Uten barn

Nærøyfjorden | Kajakktur i norges smaleste fjord

Nærøyfjorden er verdens smaleste fjord og på verdensarvlisten til UNESCO, det må vel være en garanti for mange fine inntrykk? På turen opplevde vi en aldri så liten matkrise, en forsvunnen amerikaner og landslagskamp. Ikke verst på kun 4 dagers ferie.

Turen skulle egentlig starte i Flåm etter kjøreturen fra Oslo. Men der var det akkurat landet et gedigent cruiseskip så vi rømte videre. Så uten å slå rot der første natta booket vi oss inn på sjarmerende Vangsgaarden gjestegiveri. Planen var uansett lagt litt løst fordi vi ikke fant de eksakte avstandene langs Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden i vannlinje.

Første etappe Aurland – Undredal

Havkajakk ble pakket og vi var klare for fjordene. Men, som vi har lært tidligere er ikke YR til å stole på når det kommer til vindstyrke. Vi jobbet ganske hardt med å komme fremover i bølger som startet å gå i hvitt. Et godt stykke uti la vi oss nærmere land for å se om vi kunne finne et egnet sted til en hvilepause og kanskje la vinden løye litt før vi fortsatte. Ikke overraskende stuper fjellene ned i havet og det var få muligheter til å trekke kajakkene opp og finne et sittested. Vi hadde sett med skråblikk på  husene som var bygget i tydelig rasfarlig terreng. Men nå måtte vi ty til samme løsning selv. I et fjellskred fant vi eneste mulighet til å ta en etterlengt pause for armene. Så der satt vi, i steinrøya, å lagde oss litt Spaghetti a la capri på primusen.

Ankomst Undredal

Etterhvert ankom vi Undredal. Et utrolig sjarmerende sted midt i verdensarven. Etter å ha spurt oss litt frem fikk vi legge kajakkene foran et naust ved vannet. Vi hadde håpet på å telte i villmark, men innså at dette ble siste stoppet denne dagen. Teltene ble dermed slått opp på campingplassen. Det er de lokale som har gått sammen om å lage plassen med sanitetsfasiliteter, for å verne om området rundt. Det er jo en fin ting å støtte da. På kvelden gikk vi på den eneste restauranten som er der og fikk overvære Irsk aften med livemusikk. Det var bare et lite problem, butikken var stengt, så vi fikk ikke noe påfyll av mat i kajakkene.

Amerikaner på villveie

Neste etappe startet tidlig, i blikkstille vann. Vi la ut før butikken åpnet, da vi hadde googlet oss til at det var en butikk i Dyrdal. I det vi rundet tuppen av Aurlandsfjorden kom det en mann padlende i racerfart mot oss. «Har dere sett en amerikaner med hvit caps? Hvit caps! HVIT CAPS??». Vi svarte usikkert at vi ikke hadde sett noen på turen fra Undredal. Han forklarte at han var instruktør og hadde hatt med en gruppe på tur opp til Stigen. Men når de padlet etter det hadde denne amerikaneren forsvunnet. Antakeligvis hadde han gitt opp og snudd mens de andre padlet, men det er jo ganske uansvarlig å ikke si ifra til noen om det. Spesielt i fjordene, der det kan komme store cruise-ship som ikke har mulighet til å stanse eller svinge på kort varsel om en padler har forvillet seg i midten av fjorden.

Med kajakk inn i Nærøyfjorden

Når vi ankom Dyrdal så vi fort at det nok ikke var noen butikk å spore her. Det var et veldig lite sted, som så forlatt ut, med unntak av noen plastblomster i enkelte vinduer og en gammel mann på en veranda. Etter turen så vi at Dyrdal var med i NRK programmet Der ingen kunne tru at nokon kunne bu. Ok, ingen påfyll av mat i dag heller. Det er godt vi er matvrak å hadde pakket litt lefser, knekkebrød og 2 bokser med mat. Men på Styvi gård, der skulle de servere vafler og det hadde vi fortjent! Vi padlet videre og forbi Styvi, som nå også var utflyttet. Ingen vafler på oss… Makan til uflaks. Men så, etter Styvi åpenbarte det seg paradis på jord. En liten hytte, en strand og stort flatt gress – det perfekte teltstedet!

Norge – Tyskland 1-0

Ved Galdsviki slo vi opp camp, badet og laget enda et gourmetmåltid – den siste boksen med Spagetti a la capri. Vi fikk selskap av to tyske gutter som var på norgestur og som fikk bli med på landsturnering i Yatzy. Heldigvis både for oss med lite mat og guttene hadde vi den ene brønnen i kajakken full av øl. Ann Magrit jobber med import av dette, så tilgangen er i overkant god. Mulig tyskerne syntes det var greit å møte på et par jenter de fikk en kvelds forsyning av alkohol av. Antakeligvis ikke det de så for seg når de la ut med kajakk i Nærøyfjorden.

Til Gudvangen for mat

Neste dag måtte vi videre, kun fordi vi var tomme for mat. Det var litt kjipt å forlate verdens beste teltplass, men godt å padle litt mer med kajakk i Nærøyfjorden. Vi padlet inn til Gudvangen, der vi tenkte å ta ferga tilbake til Flåm og bilen. Men logistikken rundt å skulle få kajakkene på ferga fulle av bagasje gjorde at vi endret planene litt. Siri hoppet på bussen til Aurland, mens Ann Magrit voktet kajakkene. Egentlig kunne vi nok padlet veien tilbake, men vi var slitne. Vi så heller ingen ok teltplasser rett utenfor Gudvangen vi kunne ha padlet tilbake til. Dermed endte vi med å kjøre turen tilbake til Undredal å sove der en natt til. Og ganske morsomt – vi møtte igjen tyskerne som fikk Yatzy revasje.

Kajakk i Nærøyfjorden
Middag i Undredal med tysk selskap

Myrdalssvingene i tøfler og slippers

Avreisedagen var kommet. Igjen sjekket vi Google maps, som ikke lenger er vår venn. Kartet viste at vi kunne kjøre helt til Myrdal. Perfekt for Siri som skulle komme Rallarvegen tilbake uka etter. Men veien ble smalere og smalere til vi til slutt så rett opp på fjellet og innså at vi  måtte parkere og ta beina fatt siste stykket. Sekkene var jo ikke akkurat pakket for langtur. Ikke var vi kledd for det heller. Google viste at det kun var 850 meter til stasjonen. Det skal vi klare! Så opp gikk vi. Det startet å regne. Det startet å tordne og hagle! Ann Magrit hadde tøfler. Jeg hadde Birkenstock. 1,5 time gikk vi, 3 km oppover – med 25 kilo på ryggen. Vi gikk hver for oss uten å snakke, konsentrerte oss kun om å komme frem. Fy fader, for en avslutning!

Vi kommer tilbake!

Denne turen kan de fleste klare. Men det er greit å ta noen forhåndsregler som å holde seg nære land, ettersom de store cruiseskipene kan komme både fort og uventet. Vi håper amerikaneren kom til rette og at Nærøyfjorden forblir et fredfult sted med forholdsvis urørte plasser. Nærøyfjorden vant vårt hjerte og vi er absolutt ikke ferdige med dette området!

Togtur-Myrdal
Obligatorisk Yatzy på togturen hjem

Tips med kajakk i Nærøyfjorden:

• Ta med nok mat. Du kan handle i Flåm, Aurland og Gudvangen. Butikken i Underdal har begrensede åpningstider
  • Sjekk pakketips for kajakktur her