Med barn Sykkel

Rallarvegen | Fra Finse til Flåm på sykkel med barn

Kjenner du noen gang på følelsen av å trenge en real utfordring, men også usikkerheten ved hva du egentlig begir deg ut på? Den var ganske tilstedeværende for meg denne sommeren. Det å være alenemor gir utrolig mange gleder med ekstra mye kvalitetstid sammen med barnet. Men det er ikke til å stikke under en stol at ansvaret med å gjøre alt alene også kan være litt slitsomt. Eller, slitsomt er kanskje ikke ordet, det er jo jeg som stresser meg opp litt unødvendig. Denne sommeren endte jeg med å sykle Rallarvegen alene med barn. Og fy søren for noen fine minner vi sitter igjen med!

Spåkona hadde rett!

Å sykle Rallarvegen med barn er noe jeg har drømt om i mange år. Helt siden jeg var hos en spåkone i utdrikningslaget mitt faktisk! Tenke seg til at noe sånt skulle påvirke sommerferien med sønnen min. Hun fortalte så fint om fremtiden der hun så min familie syklende i fjellet. Jeg har flere ganger tenkt om hun så meg sykle alene med barn, uten å ville si det rett før bryllupet 🙂 Jeg spurte flere venner før avreise om de ville bli med, da jeg antok det ville være litt lettere om vi var flere voksne. Men i juli hadde de fleste lagt planer med A4 familiene sine, forståelig nok. Jeg kjenner det noen ganger går en faen i meg, der jeg ikke skal kunne gjøre mindre enn A4 familiene bare fordi jeg er alene med barn. Så da ble det meg og 7 åringen på sykkelturen da.

Planlegge sykkeltur på Rallarvegen med barn

Uka før hadde Ann Magrit og jeg vært på padletur i Nærøyfjorden, så bilen stod igjen på Myrdal. Selv med intens google-jakt på informasjon syntes jeg det var overraskende vanskelig å finne detaljert informasjon om Rallarvegen med barn. På forum kunne jeg lese at barn fra 7-12 år kunne mestre turen, men at den såklart var krevende. Ettersom vi har en Follow-me, tenkte jeg at vi skulle klare dette. Selv om jeg aldri har syklet hverken med barn eller vært på Rallarvegen før. Det som stresset meg mest var faktisk sykkelturen med bagasje og barnesykkel hektet til meg, til sentrum for å rekke toget fra Oslo S. Ville jeg finne sykkelvogna fort nok, få tatt bagasjen av sykkelen og komme oss i vogna i tide før toget gikk? Jeg stresset heldigvis unødvendig, alt gikk fint og NSB’s personale hjalp til med å løfte syklene våre på plass.

Det blir endel bagasje på en sykkeltur på Rallarvegen, selv med planlagt overnatting på DNT sine hytter

Hva pakker du for å sykle Rallarvegen med barn?

Ettersom jeg hadde bilen i Myrdal la jeg teltutstyr i den. På Rallarvegen skulle vi sove i DNT sine hytter. Bak på min sykkel hadde jeg trippel sykkelveske fra Intersport. Foran sykkelen har jeg en Thule tour rack som jeg vanligvis har skolesekken på, der fikk jeg plass til den ene soveposen. Og på ryggen hadde jeg en 30 liters sekk. Utenom klær vi vanligvis pakker med på tur, tok jeg med regntøy og lappesaker, for sikkerhetsskyld. Primusen og en boks med mat var også med, men dette var helt unødvendig. Som underholdning til togturen og bilturen hjem fikk også iPaden følge med, men også Yatzy og Svarteper. Tungt nok ble det i allefall, så jeg kunne nok redusert antall klær. Men det er jo aldri godt å vite hva slags vær man møter på.

Finse – here we come

Så var vi på vei da. Med tog fra Oslo til Finse. Jeg hadde booket første natta på Finsehytta, da jeg var usikker på hvor slitne vi ville bli av reisen. Når du skal sykle Rallarvegen med barn, er Finse en god start ettersom de første bakkene på Rallarvegen er over der. Siden vi kom frem så tidlig kunne vi fint tatt første etappen allerede første dagen. Det ble noen timer med Yatzy og Svarte-Per mens vi ventet på rommet vårt. Det var mange «firsts» på denne turen, da jeg heller aldri har overnattet på DNT sine hytter før. Betjeningen var hyggelige og maten kjempegod (selv barna likte raspeball, en gammel favoritt for meg). Men jeg må innrømme at jeg ikke er helt komfortabel med å dele bord med mange skravleglade turfolk. I slike settinger kjenner jeg det krever mye av meg å hoppe inn i samtalene som foregår.

Endelig igang

Dag 2 var både mor og barn mer enn klare for å komme i gang med å sykle Rallarvegen med barn. Jeg hadde jo lest meg opp på at veien var som i gamledager med grove stein, lite sikring og noen bratte heng på sidene. Men den var hakket verre enn jeg trodde. Noen strekker var gode og vi syklet i vei. Andre strekker trillet vi for det meste. Vi møtte både grove steiner, partier med snø over veien og smale svinger uten sikring. Man blir ganske støl og sliten av å balansere sykkel full utstyr, mat og en ekstra sykkel med en 7 åring bakpå! Men 7 åringen skravlet i vei, tråkket så godt han kunne og gjorde det meste ut av pausene med snøballkasting. Det er skikkelig kvalitetstid når man bare er to stykker altså.

Lykkelig liten gutt som sykler Rallarvegen

Helomvendig på Fagernut

Midt på fjellet tok vi vaffelpause på Fagernut. Der dobbeltsjekket jeg bookingen på den ubetjente hytta på Hallingskeid. Da oppdaget jeg at jeg hadde bommet og booket en måned for tidlig!!! Shit, det fristet ikke veldig å havne på et delt rom når man ankommer med barn. Det krever liksom litt ekstra tilrettelegging. Vi tok et lite mor og barn råd over vaffelen og ble enige om at vi i steden syklet til togstasjonen på Hallingskeid for å ta det en stasjon. Utfordringen var at dette også var et mye lenger stykke enn jeg hadde trodd. Google maps funker dårlig når det kommer til avstander på fjellet altså! Heldigvis var 7 åringen i supert humør og veldig villig til å sykle litt lenger enn planen. 22 km endte vi på den dagen, noe som både var perfekt og mer enn nok når hans forrige rekord var 5 km.

Fantorangen nøt utsykten fra styret på sykkelen langs Rallarvegen

Avslutt med stil

Dermed hoppet vi på toget til Hallingsskeid. Denne gangen stresset jeg litt mindre med å skulle komme på toget, da vi hadde god tid til å ta av bagasjen av sykkelen. Og igjen var personalet på NSB fantastiske. De var varslet om at jeg hadde booket et par timer tidligere og var klare til å hjelpe oss ombord. Vi hoppet av igjen på Myrdal, der vi trillet syklene ned de kjente 21 Myrdalssvingene til den ventende bilen. Luksus! Turen ble altså kortere enn planlagt, men vi var begge fornøyd. Selv om alt gikk bra, var det igjen viktig å kunne være fleksibel, korte ned turen når vi fikk nok og sjekke inn på hotell den siste natta. Å sykle Rallarvegen med barn krever ganske mye av foreldrene!

Transport av sykkel på bil
Rimelig pakket bil med sykkel og kajakk på vei hjem fra Flåm, der vi hadde oppbevart kajakkene etter forrige tur
Og – hvis jeg høres ut som en superkvinne som dro på all denne vekta langs diverse terreng, så kan du tenke om igjen. Jeg brukte såklart el-sykkelen min <3